December 15, 2018, 9:12 am
Budynek Wydziału Rzeźby warszawskiej ASP

  czytaj>>

 

 

 

Budynek w jednej trzeciej długości przylega do istniejącej zabudowy (historyczne budynki  przy ul Spokojnej 15 w Warszawie, gdzie mieści się min. Galeria Spokojna)

Wejście główne do projektowanego obiektu znajduje się od strony ulicy Spokojnej. Po południowej stronie działki zlokalizowano parking i podjazd techniczny.

Ponieważ prawie cała działka wyznaczona po zabudowę podlega przekształceniu proponujemy wprowadzić zieleń na ścianę „kieszeni” po wschodniej stronie budynku i na dach. Wzbogaci to architekturę, w pracowniach dolnego poziomu zapewni dobry klimat i co najważniejsze w przypadku dachu w 50% uzupełni bilans zieleni wymagany decyzją o warunkach zabudowy.

Ograniczenia wynikające z Decyzji  oraz charakter działki okazały się bardzo pomocne w projektowaniu. Otoczenie wspaniałej zieleni i charakter istniejącej zabudowy był kolejnym determinującym czynnikiem.

Budynek zaprojektowano jako dwutraktowy w jednej trzeciej długości i jednotraktowy w pozostałej. Główny trakt dwukondygnacyjny mieszczący pracownie z wymagana wysokością 5 m zlokalizowano po stronie wschodniej, a po stronie zachodniej trzykondygnacyjny trakt w którym zlokalizowano hall wejściowy, pracownie bez wymogu wysokości 5m i wszystkie pomieszczenia sanitarne.

Obydwa trakty łączy przeszklony korytarz zakończony klatką hallem i windą od ulicy Spokojnej oraz windą towarową i klatką schodową po stronie południowej.

Po wschodniej stronie budynku obniżono teren działki do poziomu posadzki dolnej kondygnacji pracowni tworząc „kieszeń”, co dodatkowo daje możliwość transportu materiałów ponad gabaryty i dopuszczalny ciężar windy towarowej przy użyciu dźwigu zewnętrznego. Ściana kieszeni porośnięta bluszczem zimozielonym wzbogaci wnętrza pracowni doświetlone dwustronnie i podwójnie skomunikowane.

Pracownie górnego poziomu posiadają doświetlenie górne ( świetlik z systemem żaluzji ), a pracownia rysunku ma dodatkowo doświetlenie w ścianie północnej.

Pracownie dolnego i górnego poziomu maja amfiladowe otwarcia, zamknięte na co dzień, otwierane podczas wystaw zamieniają pracownie w przestrzeń ekspozycyjną.

Budynek zaprojektowano w konstrukcji żelbetowej monolitycznej, ze sprężonym prefabrykowanym stropem żelbetowym.

Wnętrza pracowni w betonie jasnoszarym (jasne kruszywo i biały cement) jedynie ściany korytarza górnego poziomu i hallu tak jak i elewacje zewnętrzne w cegle i ceglanej okładzinie (ręcznie formowanej).