October 10, 2024, 8:52 am
Zwodzona Kładka Piesza przez Motławę - Gdańsk

  czytaj>>

 

 

 

 

Dwa żurawie nad Motławą

Historyczny i współczesny zwodzony inspirowany ruchem skrzydeł żurawi.

Kładka oparta jest na dwóch pylonach posadowionych przez swoje stopy i zespoły pali na dnie. Pylony dotykają nabrzeża żelbetowymi wspornikami będącymi zarazem stałymi elementami kładki. Przęsło zwodzone kładki o konstrukcji z wysokiej wytrzymałości stali , to belka przestrzenna swobodnie podparta na pylonie północnym i zakotwiona na pylonie południowym z przegubem w środku belki. Pylon południowy daje także oparcie siłownikom hydraulicznym. Mechanizm i konstrukcja przęsła zwodzonego oparta jest na sprawdzonej konstrukcji "mostu czołgowego", który w wielu armiach doskonale spełnia swoje zadania w trudnych warunkach, co daje gwarancję sprawnego funkcjonowania zastosowanego mechanizmu.



Organiczny ruch otwieranego i składanego przęsła oraz jego powrót to piękna mechaniczna pantomima w scenie Starego Gdańska,  będąca niezapomnianym spektaklem dla mieszkańców i turystów.

Projektując kładkę położono szczególny nacisk na lekkość i transparentność konstrukcji, stąd balustrada z przezroczystych płyt poliwęglanowych zakończonych rurą pochwytu ze stali nierdzewnej. Pokład kładki z drewna teakowego. Gabaryty kładki wynikają z dobrze opracowanych parametrów programowych.



Budynek techniczny mieszczący sterownię, funkcje socjalne dla operatorów i maszynownię dla całej hydrauliki zlokalizowano na wyspie Ołowiance w pewnym oddaleniu od kładki. Daje to pewien dystans i możliwie dobrą widoczność dla operatorów.

Przęsła kładki są wprawiane w ruch dwoma siłownikami hydraulicznymi, dzięki działaniu umieszczonej w budynku technicznym sprężarki hydraulicznej napędzanej elektrycznie oraz awaryjnie dislem. Sprężarki, przewody hydrauliczne i siłowniki są zdublowane, by przy awarii jednego obwodu drugi mógł swobodnie realizować otwieranie i zamykanie w czasie niezbędnym do przeprowadzenia naprawy.



Podnoszenie przęseł kładki poprzedzone jest sygnałem świetlnym dla pieszych na obu brzegach rzeki. Następnie, gdy ustaje ruch pieszy na kładce podnoszą się dwa podesty - trapy blokujące dostęp ludzi do ruchomych przęseł. Kiedy operator w sterowni stwierdzi, że nikogo już nie ma w strefie między trapami, wówczas uruchamia mechanizm podnoszący przęsła.