czytaj>>
Podstawowym założeniem projektu koncepcyjnego, było takie zlokalizowanie obiektu hali sportowo-widowiskowej, by w przyszłości umożliwić przebudowę istniejącego stadionu piłkarskiego do wymaganych 16 000 widzów. Hala została tak zaprojektowana, by wpisywać się w istniejący kontekst i mogła funkcjonować jako samodzielnie istniejący obiekt zanim stadion nie zostanie rozbudowany. Zadbano także o to, by obiekt wpisał się w panoramę miasta, a przez swą charakterystyczną bryłę zaistniał jako jego nowa ikona. Projektując halę zastosowaliśmy trzy priorytety: 1) Arena otoczona kielichem widowni musi stwarzać atmosferę wielkiego widowiska, 2) Układ funkcjonalny i konstrukcyjny – prosty i czytelny, 3) Lokalizacja hali na jednym ze wzgórz Radomia wymaga obiektu charakterystycznego w panoramie miasta
Układ funkcjonalno - przestrzenny Wokół areny i widowni w trzech kondygnacjach rozwiązano całą funkcję obiektu. Na parterze zaprojektowano dwa hole wejściowe z szatniami i sanitariatami oraz hol dla zespołu Skybox-ów od strony południowej i wschodniej. Od strony zachodniej zaprojektowano dwa hole wejściowe: pierwszy dla VIP i prasy, a drugi dla sportowców oraz całe zaplecze szatniowo-sanitarne i salę rozgrzewkową. Na pierwszym piętrze od strony południowej i północnej zlokalizowano centrum prasowo - konferencyjne, przylegające bezpośrednio do zespołu VIP z jednej strony i zespołu Skybox-ów z drugiej strony. W części zachodnio-północnej zlokalizowano administrację, pomieszczenia klubowe, bar dla sportowców i zespół odnowy biologicznej. Drugie piętro zostało przeznaczone dla widzów, z wejściami na trybuny, sanitariatami i punktami gastronomicznymi. Na to piętro prowadzą trzy zespoły klatek schodowych i trzy windy, prowadzące wprost z holi wejściowych. Ewakuację zapewniają cztery zespoły pożarowych klatek schodowych.
Pod obiektem hali zaprojektowano jednokondygnacyjny parking podziemny dla 193 samochodów osobowych z wydzielonym wjazdem od ulicy Zbrowskiego. Konstrukcja obiektów kubaturowych oraz trybun hali żelbetowa monolityczna. Konstrukcja zadaszenia hali w postaci stalowej przestrzennej struktury łukowej, częściowo podwieszonej do zewnętrznego kratowego łuku stalowego. Całość przekrycia jest niezależna i wolnostojąca, połączona z budynkiem systemem cięgno- podpór, w związku z tym można ją wykonać niezależnie od innych robót budowlanych. Widownia mieści 5 092 widzów, w tym 1052 miejsca na trybunach rozsuwanych. W ramach widowni przewidziano 200 miejsc dla VIP, 200 miejsc w Skybox-ach oraz 113 miejsc dla prasy.
Układ komunikacyjny Obsługę komunikacyjną oparto o istniejący układ ulic: Zbrowskiego i Struga. Zaprojektowano dwa wjazdy na teren połączone wewnętrzną drogą pożarową, która w przyszłości będzie stanowić drogę pożarową dla przebudowanego stadionu piłkarskiego. Koncepcja zagospodarowania terenu uwzględnia połączenie dróg wewnętrznych projektowanej hali i przebudowywanego stadionu w jedną spójną całość, opartą na sześciu wjazdach: jednego z ulicy Zbrowskiego, dwóch z ulicy Struga, dwóch z ulicy Jordana oraz jednego z ulicy 11 Listopada poprzez projektowaną drogę wewnętrzną wzdłuż istniejących boisk treningowych. Miejsca parkingowe Łącznie dla obiektu hali zaprojektowano 334 miejsca parkingowe, w tym: 193 w parkingu podziemnym, 129 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych na terenie wokół hali od strony zachodniej i północnej oraz 12 miejsc dla autokarów.
Dane powierzchniowo-kubaturowe. Powierzchnia netto hali sportowo-widowiskowej: 13 694 m² w tym powierzchnia komercyjna: 1 508 m² Parking podziemny pod halą: 6 105 m² Razem powierzchnia netto obiektu 19 799 m² Kubatura brutto obiektu: 108 000 m³
Opis koncepcji przebudowy stadionu Koncepcja przebudowy istniejącego stadionu piłkarskiego zakłada, że stadion będzie funkcjonował cały czas podczas realizacji hali i przebudowy stadionu. Pozostawiono płytę boiska, która powinna być zmodernizowana poprzez wbudowanie instalacji drenażowej, nawadniającej i grzewczej. W pierwszym etapie powstanie trybuna główna (od strony projektowanej hali), następnie trybuny boczne, na koniec trybuna zachodnia i zadaszenie. Pod trybuną główną zaprojektowano całe zaplecze szatniowe, administracyjne i techniczne stadionu. Na trybunie głównej będą także strefy VIP, prasy oraz ewentualnie skybox-y. Strefa ta będzie miała bezpośrednie połączenia na poziomie +4,50 ze strefą VIP i Centrum prasowo-konferencyjnym w projektowanej hali sportowo-widowiskowej, co pozwoli obsłużyć także wszystkie imprezy odbywające się w hali i na stadionie. Przestrzeń pod pozostałymi trybunami to parkingi w poziomie terenu oraz sanitariaty i punkty gastronomiczne dla widzów na poziomie +4,50. Napełnianie stadionu odbywać się będzie z płyty komunikacyjnej na poziomie +4,50, na którą wchodzimy zewnętrznymi rampami schodów zlokalizowanych w południowej i północnej części działki stadionu. Obsługę komunikacyjną stadionu od ulicy Struga i Zbrowskiego oraz pośrednio od ulicy 11-go Listopada i ulicy Sportowej zapewniają istniejące ulice i projektowane drogi wewnętrzne. Dla potrzeb stadionu i hali zaprojektowano łącznie 612 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych i 40 miejsc dla autokarów. Konstrukcja trybun żelbetowa monolityczna i prefabrykowana, a konstrukcja zadaszenia to stalowa struktura przestrzenna pokryta membraną.
|
October 10, 2024, 8:50 am